“Kau nampak tangki besar kat belakang tu? ”
Taufiq menunjuk
ke arah tangki besar di belakang asrama perempuan sambil berjalan menuju ke
dewan makan dari bangunan akademik. Mereka berdua baru sahaja selesai latihan
Pingpong.
“Apahal dengan
tangki tu? Kau jangan nak cerita bukan-bukan lagi eh. Semalam aku tak dapat
tidur, gila.”
Hahaha. Taufiq
tergelak. Berjiwa singa konon. Pahlawan Melayu Melaka konon.
“Tangki tu...
Legend je boleh panjat. ”
“Sape yang bangang nak panjat situ. Buat apa. Bukan ada
faedah pon.” Syamil menjawab sambil mengerling ke arah tangki besar itu. Tinggi
juga kalau dipandang betul-betul ni.
“Kita lah yang bangang. Nanti sebelum keluar sekolah, malam
terakhir lepas habis paper last Biologi nanti kita panjat, ok?”
Syamil melepaskan keluhan sambil tersengih sambil menjawab: “Kau
bodoh ke terlampau bijak ni?”
***
“Apa kebenda
entah. Dah seminggu macam ni. Takde air. Pergi kolah nak mandi bagai.
Tangki besar besar kat atas tu simpan apa entah. Ambil jerlah sedut air laut
kat depan tu je pun.”
Syamil menyiku Taufiq yang membebel sengsorang sambil
membuat latihan Add Math daripada Teacher Hafiza.
“Kau apa hal nak
emo emo? Rileklah, orang lain pon takde air. Ni lah kenangan nak bawa keluar sekolah nanti, kau
tahu.”
“Baju aku dah
satu baldi dah penuh tu. Bila aku nak basuhnya. Nanti aku dah takde baju
sekolah nak pakai, nak pergi sekolah pakai apa?”
Huh. Ni emo betul budak ni ni. Tension takde air ke sebab
tak dapat jawab soalan tu. Aku
tengok dari tadi soalan nombor 6 tak gerak-gerak dah sejam dari tadi.
Buat Add Math ni lagho. Buat soalan tiga pukul 10, siap
soalan lima, angkat kepala tengok jam dah lagi setengah jam pukul 12. Perut pon dah berbunyi semacam waktu untuk
makan tengah hari.
“Weh, jom balik
makan. Harini makan ayam masak lomak cili api.” Chairil memanggil dari pintu
belakang kelas. Dia datang dari kelas
sebelah.
Minggu ni minggu
Outing pelajar perempuan. Jadi kelas aman dan senyap sikit berbanding minggu
biasa. Maklumlah tiada suara nak bergosip macam makcik-makcik kampung. Tapi aku
rasa yang kaki buat bising budak lelaki macam aku adalah. Dia tergelak
sendirian.
“Dah kau kenapa?
Gelak sorang-sorang tak ajak. Dah cepatlah kemas. Aku lapar. Harini makan ayam.”
Syamil mengemas
buku-buku di atas mejanya dan memasukkan pensil dan pemadam ke dalam bekas
pensil kainnya sebelum menzipnya kembali. Dia kemudian ke belakang kelas untuk
mengambil buku teks Biologi untuk diulang kaji di asrama nanti sebelum
memasukkannya ke dalam beg.
Chairil dan Wan telahpun menunggu di muka pintu kelas.
“Oi, cepatlah. Macam perempuan bersiap.” Mereka bertiga
menjerit sambil melangkah pergi meninggalkan Syamil yang tergesa-gesa mencapai
beg nya dan berlari untuk mendapatkan mereka.
***
Alamak ai. Mana
pergi buku latihan ni tadi. Aku rasa aku dah bawak balik tadi.
Taufiq
menyelongkar isi beg sekolahnya. Berulang-ulang kali dia cek beg dan buku-bukunya dengan harapan
secara ajaibnya buku itu akan muncul semula di hadapan matanya.
Alamak ai.
Malasnya nak turun. Baru ingat nak tidur sekejap. Malam ni pulak hujung minggu,
mana ada Prep malam.
Nak taknak,
terpaksa Taufiq melangkah keluar dari Dorm Abu Bakar dan menyarung selipar
asadi hitamnya itu.
“Weh, nak gi mana
tu? Main bola tak ajak!” Jerit Chairil apabila Taufiq melintas di hadapan Dorm
Usaimah terletak di hujung sebelum tangga itu.
“Buku aku
tertinggal kat kelas.”
Dan apabila dia
tiba di kelas 2 Abu Lubabah itu, ahli kelasnya, Hasanah sedang mengulangkaji
pelajaran bersendirian. Dia pun melangkah masuk ke kelas seperti biasa tapi
Hasanah yang perasan akan kehadirannya mula mengemas barang untuk pergi.
“Eh, takpe takpe.
Aku nak ambil barang je sekejap. Kau duduk jela situ.”
Dan Hasanah
kembali duduk di mejanya dengan niat untuk menyambung kembali Topik Endothermic
Reaction yang baru dipelajarinya di kelas siang tadi.
Dan tiba-tiba datang Cikgu Raudah menyergah “Hah! Kamu buat apa berdua macam ni? Elok
sangat.”
Dan Taufiq cuma
menyambung mengemas barang seperti tiada apa yang berlaku. Tetapi Hasanah pula
yang menggelabah dan cuba memperjelaskan situasi sebenar kepada Cikgu Raudah.
Terdengar suara
Hasanah “Eh, tak cikgu. Tadi... ” Dan Cikgu Raudah berlalu pergi begitu sahaja
setelah menjerkah pelajar berdua itu. Lebih kepada menjerkah Hasanah
sebenarnya.
Dan terdengar
suara Cikgu Raudah dari luar kelas memberitahu Cikgu Naimah “Hah tu Naimah.
Awak tengok dalam kelas tu. Saya dah tegur tadi dia taknak dengar. ”
Taufiq cuma tersenyum
dengan gelagat guru tersebut. Dan ketika dia hendak melangkah keluar dari kelas
bersama bukunya ditangan sempat dia menegur Cikgu Naimah di pintu kelas.
Dari jauh dia
terdengar Cikgu Naimah menegur lembut Hasanah. “Hasanah, awak buat apa berdua dalam
kelas ni?”
Tak perlu kut
Taufiq rasa untuk mempertahankan Hasanah. Mungkin nanti Cikgu Raudah akan fikir
cuma sandiwara mereka. Harapnya penjelasan Hasanah diterima Cikgu Naimah dengan
hati terbuka. Lagipun, Hasanah memang terkenal sebagai budak baik kat sekolah
tu. Jauh di sudut hatinya, dia rasa bersalah kerana membiarkan sahaja Hasanah
terkial-kial menajwab pertuduhan itu.
Tapi tetap Taufiq
merasakan perbuatan Cikgu Raudah yang berlalu tanpa cuba mendengar penjelasan
Hasanah sebagai kurang sopan. Cikgu Raudah memang lah ada hak untuk menegur dan
memanglah situasi seperti itu mencurigakan tetapi Cikgu Raudah juga tidak perlu
bertindak memarahi melulu seperti itu.
Lagipun ni kan
sekolah yang para pelajarnya menghafal Al-Quran. Guru juga perlu menunjukkan
contoh kepada para pelajar dan menasihati pelajar dengan baik. Bukan sekali dia
mendengar para guru berborak tentang masalah para pelajar dan membuka aib
pelajar di hadapan guru lain.
Nanti bila aku
jadi seorang guru, aku akan belajar dari kesalahan para guruku dan berazam
untuk tidak melakukan yang sama lagi.
Setiba di
katilnya dia segera meletakkan kepala di atas bantal. Kejadian petang tadi
membuatkan dia seolah ingin memberontak. Kejadian petang tadi cumalah
catalyst kepada banyak peristiwa sebelum ini.
Teringat dia apabila Bazli tidak dipilih untuk mewakili
sekolah dalam Pidato sedangkan semua tahu bahawa dia berbakat dalam bidang tu.
Ustazah Lina telah memilih pelajar kegemarannya untuk bertanding. Memanglah
Firdaus petah berbicara dan ternyata Firdaus juga berjaya mengharumkan nama
sekolah ke peringkat negeri tetapi Bazli lagi hebat dalam melontarkan idea
bernas dalam masa yang singkat. Cumanya Bazli tidak mendapat peluang untuk
mengetengahkan bakatnya itu.
Dan semua orang tertanya-tanya kenapa Rifqi tidak terpilih
untuk menjadi Pengawas Sekolah walaupun
sudah terang lagi bersuluh dia juga layak seperti kebanyakan pengawas
yang lain. Bila Taufiq bertanyakan kepada Rifqi tentang perkara ini, Rifqi
mudah menjawab bukan rezeki aku. Tapi semua orang tahu kenapa Rifqi tidak
terpilih walau namanya kerap dicalonkan ketika mesyuarat. Kerana Guru Disiplin
sekolah itu tidak suka kepada Rifqi. Rifqi bukanlah orang yang banyak bercakap
dan dia tidak pandai mengambil hati guru dengan kata-katanya. Rifqi juga selalu
memohon untuk balik hujung minggu disebabkan masalah kesihatan dan program di
luar.
“Taufiq! Ustaz
Karim nak jumpa kau depan Musolla sekarang!” Terdengar suara Syamil menjerit dari
tingkat satu.
Dia bergegas mencapai
kopiah dan Al-Quran nya di atas almari dan berlari turun. Alamak,
matilah aku aku tak hafal lagi muka surat baru.
***
“Macam tulah
kisah Imam Syafie menghormati seorang guru. So, ustaz nak awak semua jadikan
Imam Syafie sebagai contoh jugak. Ustaz tengok sekolah sekolah luar lagi nakal
dari awak semua. Awak sebagai orang yang menghafaz Al-Quran, ustaz taknak awak
macam tu.”
Taufiq cuma
tersengih memandang guru Al-Quran nya itu. Mereka duduk di meja bulat di hadapan dewan makan lelaki itu mengelilingi
Ustaz Karim.
Ustaz Karim
adalah guru Al-Quran nya sejak tahun
lepas. Ustaz sangat rajin datang ke sekolah semata-mata nak menjenguk anak
didik halaqah tujuhnya. Seperti sekarang, Ustaz datang pada petang Khamis
dengan membawa masakan isterinya untuk dijamu bersama anak didiknya. Ustaz
selalu, jika berpeluang dan ada masa berbaki sebelum kelas Al-Quran tamat, akan
menyampaikan sedikit tazkirah peringatan buat anak didiknya.
Seperti seorang
ayah yang boleh diajak berbincang dan
mengadu masalah, Ustaz Karim sangat mengambil berat perihal pelajarnya, bukan
sahaja ahli halaqahnya bahkan semua. Ustaz Karim juga seperti seorang abang
yang boleh diajak bercanda gurau, malah rajin turun ke padang petang petang
untuk bermain bola bersama pelajar lain.
Namun
ketegasannya juga menjadi buah mulut para pelajar. Kalau Ustaz Karim menjerit
memanggil pelajar lelaki untuk turun ke musolla, pelajar perempuan di sebalik
tabir juga boleh terdiam kerana gerun. Pada waktu Maghrib Ustaz Karim dan rotan
tidak dapat dipisahkan. Mengejar pelajar yang dengan sengaja keluar dari
Musolla untuk berborak dan bemain sedangkan waktu Maghrib-Isya’ adalah waktu
untuk menghafal hafazan baru.
Kadang-kadang
kelakar juga apabila teringat kenakalan pelajar di sini. Semalam satu Musolla
tergelak lucu apabila mendengar Ustaz Karim menjerit:
“Ni ‘pediye’ pulok
hok bahang lipa aku ni. Baik mu pulang balik sekarang. Ustaz kira sampai tiga!
Satu! Dua! Tiga! Kalu Ustaz naik ‘kekgi’, Ustaz ‘jupe’ piye hok amik tu, siap
ah dia.”
* Ni siapa dia pulak yang ambil selipar aku ni. Baik kau pulangkan balik sekarang. Ustaz
kira sampai tiga! Satu! Dua! Tiga! Kalau Ustaz naik (ke kawasan dorm) kejap
lagi, Ustaz jumpa siapa yang ambil tu, habis lah dia.”
Tulah pelajar
lelaki. Barang orang lain buat harta sendiri. Sampai tak reti nak beza selipar
guru dan pelajar.
“Tapi Ustaz,
macam mana kalau guru tu salah?” Soal Taufiq tiba-tiba. Semua mata tertumpu
kepada Taufiq sekarang.
“Sebab tu awak kena ingat, guru ni cuma manusia. Kalau guru tu salah, berani nak tegur,
tegur. Kalau tak maafkan jerlah kalau perbuatan guru tu tersilap caturan dan
sebagainya. Berkat seorang guru tu awak tak boleh nak nafi. Dia sumber ilmu
awak. Siapa awak sekarang, apa yang awak tahu semua bergantung kepada guru
awak. Sebab tu kena jaga hati seorang guru. Kena muliakan guru. Berkat seorang
cikgu tu. Doa seorang guru yang awak semua perlukan.”
Ustaz Karim
memandang Taufiq sambil tersenyum.
“Hatta ada orang
sampai cakap, kalau guru tu salah sekalipun, guru tu tetap betul. Dah dah. Jom
makan. Sejuk lauk isteri Ustaz masak tu. Kejap lagi nak kena masuk musolla
pulak.”
***
Hati keras Taufiq
mula lembut mendengar nasihat Ustaz Karim. Lagipun dia fikir tidak perlu dia
memandang dan fokus perkara yang kurang elok kerana matanya nanti akan nampak cuma
yang buruk-buruk. Mungkin apabila dia cuba berhenti melihat kesalahan guru dan
fokus kepada apa pengorbanan guru mereka, dia akan lebih menghargai kerjaya guru
yang banyak cabarannya itu.
Yerlah, berurusan
dengan beratus pelajar dengan pelbagai kerenah bukannya mudah. Berusaha untuk
mendidik mereka dan menyayangi pelajar-pelajar seperti anak mereka sendiri,
bahkan berkorban masa dan tenaga pada hujung minggu dan luar waktu persekolahan
cuma untuk melihat perkembangan dan memberi sokongan kepada pelajar juga merupakan
perbuatan mulia.
Ya, baiklah!
Mulai harini aku lepaskan semua dendam atau perkara yang tidak aku puas hati
dengan guru-guru. Lagipun, apalah sumbangan aku berbanding mereka. Bahkan
siapalah aku sekarang tanpa mereka. Dan bukan dengan guru sahaja, tapi juga
dengan semua manusia yang lain aku akan memilih sikap berlapang dada dari
memberontak sebegini rupa.
Taufiq yang
sedang berbaring dikatil asrama itu membawa tangan kirinya kebelakang kepala
untuk dibuat bantal sambil tersenyum lega. Dia dapat merasakan hatinya kini
lebih ringan dan seperti banyak ruang, tidak sesak dan begelora seperti dahulu.
Pap! Sebuah
bantal singgah tepat di bahagian kanan mukanya.
“Kau da ada awek
cakap! Senyum sorang sorang macam angau ape kena?”
Taufiq mengambil
bantal bersampul biru itu dan membalingnya semula ke arah Chairil tapi sempat
ditangkap kemas pemain Pasukan Bola Baling sekolah itu. Chairil tergelak besar
di hujung meja belajar selepas puas mengusik sahabat baiknya itu.
“Kacaulah kau.”
***
Itu cerita tiga tahun lepas. Sekarang Taufiq telah meninggalkan alam
persekolahan dan berada di zaman kolej pula. Dengan rezeki Tajaan JPA, dia
berjaya mendapat tempat untuk menyambung pelajarannya ke luar negara tetapi
terlebih dulu perlu membuat persediaan di ebuah kolej swasta.
Mungkin apa yang berlaku waktu zaman persekolahan dulu banyak mengajar
Taufiq dan mematangkan pemikirannya. Itulah bekalan Taufiq untuk menempuh dunia
baru tanpa pengawasan guru, peraturan asrama, jadual waktu dan pengawas lagi.
Taufiq telah belajar untuk melepaskan dan tidak menyimpan sebarang perkara
di dalam hatinya. Kebanyakan apa yang berlaku Taufiq Cuma pandang endah dan
tidak mengambil hati. Tidak keterlaluan rasanya kalau dikatakan Taufiq telah
belajar untuk mengeraskan hati dan mencekalkan diri.
Mungkin kerana itulah, apabila dia dimarahi tanpa sebab oleh Pensyarah
Kimia nya itu, dia cuma tergelak dan tersenyum. Geram kadang-kadang singgah
juga barang seminit dua, tapi cepat Taufiq melepaskan pergi. Yang penting bagi
Taufiq, dia tahu dia tidak buat salah. Walaupun sejak pertama kali ujian
bulanan Kertas Kimianya itu teruk, Pensyarah Kimia itu seakan-akan melihat dia
sebagai target. Semua tingkah laku Taufiq tidak kena pada mata pensyarah itu.
Tetapi Taufiq tidak simpan dalam hati dan dia memandang perkara yang lebih
penting dan serius. Itu belum cerita kisah pilih kasih dan sebagainya.
Tapi Taufiq ada jalan cerita sendiri. Jalan cerita yang lebih indah untuk dia berikan perhatian dan bersyukur dengan apa dia ada. Cumanya terkadang dia bersimpati dengan nasib kawan-kawannya yang mendapat layanan kurang adil itu. Cerita kawannya tentang layanan Pensyarah Bahasa Inggeris yang melayannya seolah-olah dia tidak wujud di dalam kelas itu cukup membuat dia bersimpati.
Bagi Taufiq bukan kerana dia seorang guru ataupun pensyarah, tapi kerana kita semua manusia yang ada hati dan rasa. Bagaimana kalau kita dilayan sebegitu rupa? Bagaimana kalau kita disisihkan hanya kerana kita lambat belajar? Atau bagaimana rasanya kita diejek dan dipandang sebelah mata hanya kerana kita memberitahu mereka bahawa bapa kita seorang pekerja kilang.
Tapi Taufiq ada jalan cerita sendiri. Jalan cerita yang lebih indah untuk dia berikan perhatian dan bersyukur dengan apa dia ada. Cumanya terkadang dia bersimpati dengan nasib kawan-kawannya yang mendapat layanan kurang adil itu. Cerita kawannya tentang layanan Pensyarah Bahasa Inggeris yang melayannya seolah-olah dia tidak wujud di dalam kelas itu cukup membuat dia bersimpati.
Bagi Taufiq bukan kerana dia seorang guru ataupun pensyarah, tapi kerana kita semua manusia yang ada hati dan rasa. Bagaimana kalau kita dilayan sebegitu rupa? Bagaimana kalau kita disisihkan hanya kerana kita lambat belajar? Atau bagaimana rasanya kita diejek dan dipandang sebelah mata hanya kerana kita memberitahu mereka bahawa bapa kita seorang pekerja kilang.
Taufiq tahu bukan semua orang begitu. Bukan semua guru begitu. Bahkan dia memandang mulia kerja guru. Gurulah yang telah banyak membantu dan mendidiknya sejak dia masuk ke asrama. Bahkan banyak masa terluang habis di sekolah bersama guru dan bukan ibubapa mereka. Nasib Taufiq bukannya selalu malang. Buktinya Taufiq masih berhubung akrab dengan guru-guru sekolahnya biarpun dia telah lama habis zaman persekolahan. Dan kalau Taufiq cuba mengingat kembali, pengalaman dia dengan guru-guru yang baik, penyayang, mengambil berat hal pelajar lebih banyak daripada pengalaman kurang manis.
Taufiq sentiasa ingat pesan Ibu dan para guru yang telah banyak
mendidiknya. Dan apa yang telah berlaku dalam kehidupannya juga telah dia
jadikan iktibar. Dia percaya jika dia simpan sesuatu perkara itu dalam hati,
perkara itu satu masa akan melukai hatinya. Jika dia letak di luar di tempat
mereka, mungkin hatinya tak akan cedera teruk seperti satu ketika dahulu.
Lagipun, sejarah dari dulu lagi menekankan berkat seorang guru. Kisah bagaimana akhlak para Ulama‘ dahulu dengan Murabbi mereka yang sering diceritakan
Ustaz-Ustazah waktu dia masih bersekolah dulu masih segar dalam ingatan Taufiq.
Taufiq berhak memilih dan dia memilih apa yang dia percaya lebih baik untuk
dirinya sendiri.
Dan Taufiq memilih untuk merendah diri kerana dia percaya, dia cuma anak murid yang takkan pergi kemana kalau cuba menderhaka. Kerana dia anak murid yang berguru untuk mendapatkan ilmu dan kerana dia anak murid yang belajar adab dengan guru. Kalau mereka yang pergi menuntut ilmu menemui ajal ketika dalam perjalanan, matinya itu dikira syahid dan diberi ganjaran syurga, cuba bayangkan perjalanan seorang yang dalam perjalanan ingin menyampaikan ilmu pula.
P/s: Guru-guru saya adalah guru terbaik yang sentiasa memberikan segala yang terbaik untuk anak muridnya. Cerita hanya rekaan dan imaginasi hasil tokok tambah pengalaman sendiri dan orang lain. Saya tidak pernah memandang rendah, remeh atau enteng kerjaya guru atau seorang guru. Bahkan saya membesar sebagai anak kepada seorang guru. Cerita di atas bukan ingin memburuk-burukkan guru. Sekali lagi saya tekankan, tanpa guru sekarang, siapalah kita.
Dan Taufiq memilih untuk merendah diri kerana dia percaya, dia cuma anak murid yang takkan pergi kemana kalau cuba menderhaka. Kerana dia anak murid yang berguru untuk mendapatkan ilmu dan kerana dia anak murid yang belajar adab dengan guru. Kalau mereka yang pergi menuntut ilmu menemui ajal ketika dalam perjalanan, matinya itu dikira syahid dan diberi ganjaran syurga, cuba bayangkan perjalanan seorang yang dalam perjalanan ingin menyampaikan ilmu pula.
P/s: Guru-guru saya adalah guru terbaik yang sentiasa memberikan segala yang terbaik untuk anak muridnya. Cerita hanya rekaan dan imaginasi hasil tokok tambah pengalaman sendiri dan orang lain. Saya tidak pernah memandang rendah, remeh atau enteng kerjaya guru atau seorang guru. Bahkan saya membesar sebagai anak kepada seorang guru. Cerita di atas bukan ingin memburuk-burukkan guru. Sekali lagi saya tekankan, tanpa guru sekarang, siapalah kita.
Comments
Post a Comment