Kadang-kadang kita terlalu sukakan pujian dan pengiktirafan daripada manusia lain sehingga timbul sikap suka menunjuk-nunjuk di depan orang ramai untuk mendapatkan pujian.
Adapun sikap membesarkan diri (sombong/bongkak) itu dipanggil takabbur, manakala rasa takjub atau hairan kepada diri sendiri akan kemampuan melakukan kebaikan itu dipanggil 'ujub.
Semua sifat di atas adalah sifat tercela.
Riya' itu ada 6 jenis.
1. Riya' Dengan Tubuh Badan- seperti melukis tanda sujud di dahi supaya dikatakan banyak mendirikan solat malam.
2. Riya' Dengan Kelakuan- seperti memejamkan mata supaya orang menyangkakan selalu berzikir.
3. Riya' Dengan Pakaian- seperti memakai pakaian bercompang-camping supaya dikatakan Zuhud.
Zuhud itu bermaksud dunia di tangan, bukan di hati, bila-bila masa sahaja boleh dilepaskan tanpa berat hati. Kita dibolehkan menuntut kemegahan dengan memakai pakaian kacak dan segak. Sama juga sekiranya kita memiliki ilmu dan kepakaran dalam sesuatu bidang. Tidak termasuk dalam riya' untuk mengatakan saya berkebolehan.
4. Riya' Dengan Perkataan- seperti dalam berpidato atau memberi nasihat supaya dikatakan alim dan bagus.
5. Riya' Dengan Pekerjaan- seperti memanjangkan rukuk dan sujud dalam solat di hadapan orang lain.
6. Riya' Dalam Banyak Anak Murid Dan Berguru- seperti rajin menuntut ilmu dengan pelbagai guru.
Kata Fudhail Rahimahullahu Taala: Termasuk dalam riya' itu adalah orang yang meninggalkan amalan kerana takut dikatakan riya'.
Penyebab riya' itu ada tiga, iaitu suka dipuji, takut dicela dan tamak.
Tahukah kita, bahawa nama lain untuk Iblis adalah Azazil yang membawa maksud hamba Allah yang hebat. Tapi kerana sifat bongkak dan sombong Iblis yang ingkar dan enggan bersujud kepada Nabi Adam AS, tercabutlah hidayah daripadanya dan dijanjikannya neraka. Kerana sikap 'aku lebih baik daripada dia' (Nabi Adam AS), Iblis mendapat murka Tuhan.
Sifat agung dan besar itu adalah sifat Allah SWT. Tidaklah layak kita sebagai hamba yang kerdil dan hina ini memakai sifat Allah SWT. Dan di akhirat nanti mereka yang suka menunjuk-nunjuk kerana dahagakan pujian dan pengiktirafan manusia ini akan disuruh oleh Tuhan untuk mencari manusia dan bukannya Tuhan.
Adapun sikap membesarkan diri (sombong/bongkak) itu dipanggil takabbur, manakala rasa takjub atau hairan kepada diri sendiri akan kemampuan melakukan kebaikan itu dipanggil 'ujub.
Semua sifat di atas adalah sifat tercela.
Riya' itu ada 6 jenis.
1. Riya' Dengan Tubuh Badan- seperti melukis tanda sujud di dahi supaya dikatakan banyak mendirikan solat malam.
2. Riya' Dengan Kelakuan- seperti memejamkan mata supaya orang menyangkakan selalu berzikir.
3. Riya' Dengan Pakaian- seperti memakai pakaian bercompang-camping supaya dikatakan Zuhud.
Zuhud itu bermaksud dunia di tangan, bukan di hati, bila-bila masa sahaja boleh dilepaskan tanpa berat hati. Kita dibolehkan menuntut kemegahan dengan memakai pakaian kacak dan segak. Sama juga sekiranya kita memiliki ilmu dan kepakaran dalam sesuatu bidang. Tidak termasuk dalam riya' untuk mengatakan saya berkebolehan.
4. Riya' Dengan Perkataan- seperti dalam berpidato atau memberi nasihat supaya dikatakan alim dan bagus.
5. Riya' Dengan Pekerjaan- seperti memanjangkan rukuk dan sujud dalam solat di hadapan orang lain.
6. Riya' Dalam Banyak Anak Murid Dan Berguru- seperti rajin menuntut ilmu dengan pelbagai guru.
Kata Fudhail Rahimahullahu Taala: Termasuk dalam riya' itu adalah orang yang meninggalkan amalan kerana takut dikatakan riya'.
Penyebab riya' itu ada tiga, iaitu suka dipuji, takut dicela dan tamak.
Tahukah kita, bahawa nama lain untuk Iblis adalah Azazil yang membawa maksud hamba Allah yang hebat. Tapi kerana sifat bongkak dan sombong Iblis yang ingkar dan enggan bersujud kepada Nabi Adam AS, tercabutlah hidayah daripadanya dan dijanjikannya neraka. Kerana sikap 'aku lebih baik daripada dia' (Nabi Adam AS), Iblis mendapat murka Tuhan.
Sifat agung dan besar itu adalah sifat Allah SWT. Tidaklah layak kita sebagai hamba yang kerdil dan hina ini memakai sifat Allah SWT. Dan di akhirat nanti mereka yang suka menunjuk-nunjuk kerana dahagakan pujian dan pengiktirafan manusia ini akan disuruh oleh Tuhan untuk mencari manusia dan bukannya Tuhan.
Comments
Post a Comment